Kluczowe elementy SEO oraz synergia z Google Ads

Łukasz Piątek
Performance Marketing Director
Reklama w Internecie
Nov 15, 2022

    Kluczowe elementy SEO oraz synergia z Google Ads

    SEO czy SEM? SEM czy SEO? Co wygeneruje lepsze wyniki w czasie zwiększonego popytu? Odpowiedź jest jedna. SEO + SEM to jedyna słuszna strategia, ponieważ są to kompatybilne i uzupełniające się elementy marketingu internetowego. A jak je połączyć i “wycisnąć” maxa z obu obszarów?

    Czego się dowiesz:

    • Od czego zacząć SEO czy SEM
    • 5 najważniejszych filarów SEO
    • Jak technicznie zoptymalizować stronę
    • Jak połączyć działania SEO i SEM

    Ten artykuł powstał na podstawie webinaru przeprowadzonego z Krzysztofem Marcem (CEO w DevaGroup), który możesz obejrzeć na naszym kanale na YouTube:

    SEO czy SEM - Od czego zacząć?

    Zaczniemy od SEO jako fundamentu niezbędnego do osiągnięcia satysfakcjonujących wyników z SEM. Dlaczego tak? Wyobraź sobie sytuację, w której inwestujesz duże środki na reklamy Google Ads, które faktycznie przyciągają ruch na stronę z kategorią lub produktem.

    Ludzie wchodzą, ale szybko wychodzą, a Ty nie wiesz czemu, tak się dzieje?

    Tutaj należy wspomnieć o użyteczności i jakości strony, na którą ludzie trafiają. Nie ma co się dziwić, że budżet reklam Google Ads jest przepalany, gdy strona wręcz odpycha użytkownika, co ma również negatywne przełożenie na subiektywną ocenę algorytmów Google.

    Jak więc technicznie przygotować stronę docelową, by reklamy płatne przyciągały ruch i generowały sprzedaż?

    5 najważniejszych filarów SEO

    Audyt SEO, techniczna optymalizacja strony, content marketing, pozyskiwanie linków, użyteczność strony. To 5 najważniejszych obszarów działań pozycjonerów. Ale nie patrzmy na te elementy, jako indywidua, ponieważ wszystkie są ze sobą powiązane.

    Jak zoptymalizować stronę?

    Z technicznego punktu widzenia można wyróżnić kilka ważnych, ale dla każdej strony indywidualnie ustalanych zadań.

    1. Krok pierwszy to audyt SEO wskazujący na rzeczy wymagające poprawy.
    2. Drugi krok to optymalizacja, czyli np. zadbanie o prostą strukturę witryny, indeksowanie, odpowiednią konfigurację domeny, certyfikat SSL i Web Core Vitals.
    3. Krok trzeci to content marketing umożliwiający rozbudowę witryny o frazy kluczowe z odpowiednią intencją dopasowaną do podstron z produktami, kategoriami, wpisami blogowymi.
    4. Krok czwarty to pozyskiwanie linków przychodzących z “dobrych źródeł” np. poprzez pisanie artykułów sponsorowanych.
    5. Ostatni krok można określić jednym słowem - “monitorowanie”. Widoczność witryny nie powinna być jedynym celem działań marketingowych. Wszystkie działania SEO powinny bowiem przyjąć formułę “czuwania” nad widocznością strony, a kolejno przekucia jej w zadania zorientowane na utrzymanie i poprawę ruchu, który ma ostatecznie przekładać się na ważne dla danej firmy KPI np. sprzedaż. Zatem powinniśmy monitorować czy linki do naszej witryny dalej istnieją, czy na przykład nie zostały usunięte. Ważna jest zatem wiedza / raport, gdzie w ogóle nasze linki zostały zamieszczone.

    Jak połączyć działania SEO i SEM?

    Najprościej wytłumaczyć to na zasadzie 3 parametrów ważnych dla reklam Google Ads, czyli:

    • Przewidywany CTR
    • Trafność reklamy
    • Jakość strony docelowej

    3 powyższe elementy składają się na tak zwany wynik jakości, co ma wpływ na koszt zakupu w płatnej aukcji Google.

    I bardzo istotny jest tutaj trzeci parametr, ponieważ wysoka jakość i użyteczność strony docelowej ma korzystne przełożenie na pozycje oraz koszty.

    Warto również podkreślić, że trafność reklamy a dokładnie atrakcyjny dla użytkownika i zoptymalizowany nagłówek i opis pod frazy kluczowe, może iść w parze z meta title i meta description strony, co również może stworzyć większe szanse na to, że strona będzie bardziej zoptymalizowana technicznie oraz że pojawimy się w wynikach organicznych. Z drugiej strony witryny indeksowane przez Google mogą osiągać wyższy wskaźnik jakości storny docelowej, co jest składową wyniku jakości Google Ads.

    Jak poprawić efektywność SEO dzięki reklamom Google Ads?

    Specjalista od SEM powinien współpracować z pozycjonerem, ponieważ tworzenie kampanii reklamowych i analizowanie ich skuteczności pozwala określić popularne, ale i co ważniejsze sprzedające frazy kluczowe, które można wykorzystać w SEO. Do tego można wykorzystać na przykład mechanizm kampanii Dynamic Search Ads, o których wspomniał Krzysiek Marzec w wywiadzie.

    A przygotowując reklamy odpowiadające na intencje użytkowników i kierując ich na strony o wysokiej jakości i użyteczności maksymalizujemy szanse na “zatrzymanie” użytkownika na stronie.

    Naturalnie ma to korzystne przełożenie na zwiększenie szans zakupowych czy nawet “wdrożenie” potencjalnego klienta i przygotowanie go do zakupu. Warto bowiem pamiętać, że nawet jeśli dziś nie dojdzie do zakupu, to i tak Twoja firma “zaistnieje” w głowie klienta, co w perspektywie czasu najprawdopodobniej zamieni się w szansę sprzedażową.

    Podsumowanie

    Inwestując budżet w marketing internetowy, warto spojrzeć na każde medium jako element składowy większej całości. Często okazuje się, że połączenie wiedzy i doświadczenia specjalistów różnych branż może wnieść efektywność działań na wyższy poziom, czego doskonałym przykładem jest synergia działań SEO i SEM. Teraz już wiesz, jak połączyć te działy, by zmaksymalizować efektywność działań organicznych i płatnych.