Jak wygląda praca w Marketingu Internetowym?

Krzysiek Modrzewski
Przewodnik w Marketing Masters
Praca w marketingu
Jun 15, 2024

    Skoro to czytasz to pewnie zastanawiasz się nad rozpoczęciem pracy w branży Digital Marketingu. Może jesteś na początku swojej kariery, może jeszcze studiujesz albo wręcz przeciwnie - w obecnej pracy nie widzisz już perspektyw i chcesz się przebranżowić? Niezależnie od twojej sytuacji z tego artykułu dowiesz się jak mniej więcej wygląda praca w Digital Marketingu.

    W szeroko rozumianym Digital Marketingu można zajmować się bardzo wieloma rzeczami, co dokładniej omówiliśmy w osobnym artykule, ale generalnie sama praca wygląda bardzo podobnie. Dlatego to co poniżej opisujemy pasuje zarówno do analityka, specjalisty od reklamy, czy kogoś kto zajmuje się Social Media.

    Dzień zaczynamy.. od kawy 🙂



    Oczywiście przychodząc do biura, pierwszą rzeczą jaką robimy jest kawa. Większość pracowników na początku dnia spotyka się w kuchni lub innym miejscu, gdzie można znaleźć ekspres do kawy (albo po prostu czajnik) i przygotowując się do długiego dnia każdy robi sobie kawę. Więc tak, w branży pije się dużo kawy.

    Praca przy komputerze



    Zdecydowanie większość czasu pracy w Digital Marketingu spędza się przy komputerze. Jakby nie patrzeć jest to praca w Internecie, podczas której korzystamy z wielu różnych internetowych narzędzi. Tworząc kampanie, analizując raporty, pisząc maile - to wszystko robimy przed komputerem. Ale.. nie musi to wyglądać tak jak być możesz sobie to wyobrażasz, biurko obok biurka gdzie słychać tylko stukanie w klawiaturę. Wiele firm stara się zadbać o przestrzeń do pracy, aby była przyjemna, kolorowa i kreatywna. Same stanowiska też mogą wyglądać różnie, od dodatkowych monitorów do pracy, puff do siedzenia, leżaki aż po biurka z wbudowaną bieżnią. Oczywiście czegoś takiego nie znajdziecie wszędzie, ale strasznie też nie jest. Poza tym zawsze można wziąć laptopa i przejść w wygodne dla Ciebie miejsce.

    Praca zdalna czy hybrydowa, czy jednak tylko w biurze?



    Pandemia, chociaż była strasznym czasem, nauczyła jednak wiele firm jak zorganizować pracę zdalną. I mimo że pandemia już dawno się skończyła to duża część mniejszych i większych korporacji została przy elastycznych metodach pracy. Przeglądając oferty pracy możesz więc trafić na ogłoszenia gdzie cała praca jest zdalna albo jest tzw. model hybrydowy. W pierwszym przypadku pracujesz po prostu ze swojego domu. Naturalnie, sprzęt potrzebny do pracy, w tym komputer dostajesz od pracodawcy, ale często na tym się nie kończy. Są firmy, gdzie możesz wykorzystać specjalny budżet na dostosowanie swojego stanowiska pracy w domu, np. zakup lepszego krzesła, monitora itp. Czy w takim wypadku można pracować np. z plaży w Tajlandii? To już zależy od wymogów jakie stawia pracodawca, ale tak, takie oferty też się zdarzają. W drugim przypadku, pracy hybrydowej, ro biura musisz przychodzi 2 lub 3 razy w tygodniu, a w pozostałe dni pracujesz zdalnie. Jest to w tej chwili najpopularniejszy model bardzo lubiany przez pracowników. Z jednej strony możesz przyjść do biura, wypić kawę, przedyskutować różne kwestie z innymi, a z drugiej masz możliwość spokojnej pracy w domu, gdzie nie dochodzą hałasy z open space’u. Niestety są też firmy, które nie wypracowały odpowiednich rozwiązań i nie umożliwiają pracy zdalnej. W takim wypadku, codziennie musisz przychodzić do biura.

    Jakich typów zadań można się spodziewać?


    To jakie będziesz mieć zadania pracując w branży Digital Marketingu zależy od tego na w jakiej firmie i na jakim stanowisku będziesz pracować. Możemy jednak założyć, że część zadań jest powtarzalna, niezależnie od tego czym się zajmujesz, a już na pewno narzędzia z jakich będziesz korzystać. Oprócz programów potrzebnych do Twojej specjalizacji (jaka by ona nie była) z całą pewnością czeka się praca z arkuszami kalkulacyjnymi czyli popularnym Excelem lub Google Spreadsheet. Arkusze mają tyle różnych zastosowań, że na pewno do czegoś będą Ci potrzebne. Jeżeli chodzi o wyciąganie danych i korzystanie z raportów to prawdopodobnie będziesz wykorzystywać do tego Google Analytics 4. Będziesz mieć też jakieś narzędzie do zarządzania projektami, gdzie trzeba będzie opisywać to czym się aktualnie zajmujesz. Dodatkowo czeka Cię również pisanie e-maili, często w dużych ilościach. Czy to wszystko? Zdecydowanie nie!

    Jakie jeszcze inne zadania wykonuje się w pracy?


    Praca w Digital Marketingu to praca z ludźmi, więc spodziewaj się wielu różnych spotkań wewnątrz firmy. Mogą to być spotkania fizyczne, w salce, albo tzw. calle, gdzie osoby zdzwaniają się razem online, żeby przedyskutować różne palące sprawy. Oprócz spotkań z innymi pracownikami będziesz też spotykać się z twoimi klientami lub partnerami, z którymi przyjdzie Ci współpracować. A skoro jesteśmy przy spotkaniach to w pewnym momencie będziesz musiał/a przygotować i później jeszcze przedstawić prezentacje. Mogą to być prezentacje o projekcie, o firmie, o swoich usługach, prezentacje przetargowe, w każdym razie w Digital Marketingu robi się dużo prezentacji i umiejętność występów publicznych będzie tutaj cennym atutem. Na szczęście oprócz takich stresujących zadań możesz też liczyć na uczestnictwo w konferencjach i licznych szkoleniach. W tej branży bardzo ważne jest ciągłe podnoszenie swoich kompetencji, ale również networking. Bardzo wiele spraw załatwia się w kuluarach i podczas różnych nieformalnych spotkań.

    Praca w Digital Marketingu to często praca z pieniędzmi


    Warto, żebyś wiedział/a, że pracując w Digital Marketingu będziesz pracować z pieniędzmi, a konkretnie chodzi o to, że prawdopodobnie będzie odpowiadać za różne inwestycje marketingowe. Tworząc kampanie w Google czy na Facebooku to od Twoich decyzji będzie zależeć gdzie i ile wydasz i jaki będzie zwrot z takich inwestycji. W innych przypadkach możesz np. planować wydatki mediowe albo rozliczać wykonaną pracę. W związku z tym z jednej strony jest to praca odpowiedzialna, z drugiej przydałoby się wiedzieć co nie co o samych pieniądzach, np. czym różni się netto od brutto.

    Warto umieć.. zarządzać projektami


    Jak w prawie każdej branży i tutaj są potrzebni projekt menedżerowie, osoby, które będą zarządzać zadaniami i kontrolować przebieg prac. W wielu przypadkach na takie stanowiska czy tego typu zadania otrzymują osoby wraz z awansem na swojej ścieżce kariery. Dlatego jeżeli zależy Ci na wyższych stanowiskach i większej odpowiedzialności to warto zadbać o swoje kompetencje i rozwijać również umiejętności zarządzania projektami. Dzięki temu będzie Ci tylko łatwiej i szybciej osiągniesz upragniony sukces.

    Podsumowanie


    Jak widzisz praca w Digital Marketingu jest pracą biurową, ale jednak może nie taką nudą, ponieważ jest przeplatana różnymi innymi zadaniami, które zdecydowanie urozmaicają nam dzień. Poza tym jest to praca dynamiczna, w której dużo się dzieje i ciągle trzeba się rozwijać, ponieważ świat pędzi do przodu i jeżeli chcemy nad nim nadążyć to trzeba postawić na swoją edukację.

    Z tego względu zachęcamy do rozpoczęcia programu edukacyjnego Marketing Masters dzięki któremu zdobędziesz niezbędne umiejętności do pracy, poznasz najważniejsze narzędzia a dzięki webinarom będziesz na bieżąco z tym co nowego dzieje się w branży. Dowiedz się więcej na naszej stronie tutaj, albo przejdź od razu na naszą platformę i sprawdź jakie umiejętności zdobędziesz przezchodząc przygotowane kursy.