Dlaczego firmy szukają Juniorów z doświadczeniem?

Krzysiek Modrzewski
Przewodnik w programie Marketing Masters
Praca w marketingu
Jul 4, 2024

    Pewnie szukając pracy na stanowisku Juniora lub nawet na staż, wielokrotnie spotkałeś/spotkałaś się z ogłoszeniami o pracę, które zawierały takie wymagania:

    • Masz co najmniej roczne doświadczenie w pracy jako...
    • Posiadasz doświadczenie na podobnym stanowisku...
    • Minimum 1 rok doświadczenia w...
    • Doświadczenie w pracy w zespole Komunikacji w wymiarze 1-2 lat...
    • Doświadczenie w marketingu i social media...

    Skoro firmy oczekują przynajmniej rocznego doświadczenia na teoretycznie najniższe stanowisko, to gdzie zdobyć to doświadczenie? Pracując u kogoś z rodziny? Dorabiając za darmo, byleby móc coś wpisać do CV? Czy osoba z 2-letnim doświadczeniem w marketingu nadal powinna szukać tylko ofert juniorskich?
    Przyjrzyjmy się temu bliżej i zobaczmy, jak można sobie poradzić z tym wyzwaniem!

    Dlaczego firmy szukają kogoś z doświadczeniem, nawet na najniższe stanowiska?

    Czy zastanawiałeś/zastanawiałaś się, dlaczego w większości ogłoszeń wymaga się doświadczenia? Już wyjaśniam, jak to wygląda z mojej perspektywy.

    Jeśli do działu marketingu zatrudniono by osobę bez żadnego doświadczenia w marketingu internetowym, musiałaby nauczyć się wszystkiego w pracy. Co to oznacza dla pracodawcy?

    • Ktoś musi nadzorować taką osobę, tłumaczyć zadania, uczyć korzystania z narzędzi i odpowiadać na pytania. W tej sytuacji nowy pracownik jest obciążeniem dla organizacji, a nie wsparciem. Z jednej strony zabiera czas bardziej doświadczonemu pracownikowi, z drugiej – swoją pracą nie zarabia na siebie.

    • Wiele firm nie ma ustalonych procedur wdrożenia nowych pracowników, co znacznie wydłuża proces nauki i adaptacji.

    • Osoby bez doświadczenia powinny przejść profesjonalne szkolenie, co przyspiesza ich naukę, ale stanowi dodatkowy koszt dla pracodawcy.

    • Menedżerowie wiedzą, że przeszkolona osoba, która nabierze odpowiednich umiejętności, będzie chciała podwyżkę. W przypadku braku takiej możliwości odejdzie do firmy, która zaoferuje jej wyższe wynagrodzenie.

    Jak możesz już się domyślać, zatrudnienie osoby, która gdzieś indziej przeszła już ten proces jest dużo bezpieczniejsze i bardziej opłacalne dla pracodawcy. Odsiewa też pracowników, którzy zupełnie nie odnaleźli się w tej branży i zmienili kierunek swojej kariery.

    Dodatkowo pracownik z rocznym doświadczeniem ma już pewne umiejętności i wie, jak odnaleźć się w firmie, co znacznie przyspiesza generowanie przez niego zysków.

    Co powinna umieć osoba mająca już przynajmniej rok doświadczenia?

    Czy w rok można przejść drogę od zera do bohatera? Raczej często się to nie zdarza, ale taki czas wystarczy, żeby poznać branżę i zdobyć najważniejsze umiejętności.

    A jakie to umiejętności? Sprawdźmy, czego oczekują pracodawcy w ogłoszeniach o pracę z rocznym lub większym doświadczeniem:

    • Znajomość Google Ads, LinkedIn Ads i Meta Ads, Google Analytics i innych narzędzi wykorzystywanych w marketingu internetowym
    • Posiadanie aktualnych certyfikatów np. Google Ads, które potwierdzają posiadaną wiedzę
    • Biegła obsługa Microsoft Excel, PowerPoint i Word, czyli obsługa podstawowych narzędzi biurowych
    • Umiejętność analizy informacji
    • Znajomości terminologii branżowej
    • Chęć nauki
    • Praca w zespole

    Dalej pojawiają się wymagania tzw. umiejętności miękkich jak na przykład: dobra organizacja pracy, praca w zespole, skuteczna komunikacja, sumienność itp.

    Możemy to podsumować w ten sposób, że pracodawcy oczekują, że kandydat będzie znał i potrafił obsługiwać najważniejsze narzędzia oraz będzie wiedział, jak współpracować z innymi w organizacji.

    Czy da się jakoś zdobyć te umiejętności, aby dostać taką pracę juniora na początku swojej kariery?

    Zdecydowanie tak!

    Jak obejść wymagania doświadczenia i zdobyć pracę?

    Skoro Twój przyszły pracodawca oczekuje od Ciebie znajomości narzędzi marketingowych takich jak Google Ads, Meta Ads Menedżer, GetResponse itp. to… możesz się ich nauczyć już teraz. Nie musisz uruchamiać kampanii i wydawać pieniędzy na reklamę, wystarczy, że opanujesz interfejs i dostępne funkcje. Nikt na stanowisku juniora nie wymaga biegłej optymalizacji, którą możesz opanować dopiero w praktyce, zarządzając prawdziwymi pieniędzmi.

    Żeby dobrze poruszać się w narzędziach, musisz też znać ogólną koncepcję performance marketingu, rozumieć używane skróty i specyficzne sformułowania. Tego też możesz nauczyć się samodzielnie.

    Czy tak samo jest z innymi wymaganiami?

    Jeżeli chodzi o analitykę, w tym Google Analytics 4 i Looker Studio to tak, możesz je poznać, korzystając z konta demonstracyjnego udostępnionego przez Google: nauczyć się tworzyć raporty i dowiedzieć się co oznaczają poszczególne terminy.

    Nic też nie stoi na przeszkodzie, żebyś opanował/a arkusze, prezentacje i dokumenty Google - są darmowe dla prywatnych użytkowników.

    A co z certyfikatami?

    Niektóre z nich możesz zrobić już teraz. Wymaga to oczywiście trochę więcej nauki i przygotowania, ale przecież certyfikat ma być właśnie potwierdzeniem Twojej wiedzy. Posiadanie certyfikatów Google czy Marketing Masters pomoże Ci wyróżnić się wśród innych kandydatów i zwiększy Twoją szansę na rozmowę o pracę.

    To jeszcze ta praca w zespole..

    I to jest coś, czego tak nie przeskoczymy, ale…. możesz przynajmniej poznać najpopularniejsze narzędzia do zarządzania projektami, które są wykorzystywane w firmach, np. Asana, Jira, Trello. Z pewnością ułatwi Ci to wdrożenie do nowej organizacji.

    A jak się tego wszystkiego uczyć?

    Mogę podejrzewać, że przychodzą Ci do głowy różne darmowe kursy albo szukanie filmików na YouTube, jednak nie tędy droga.

    Jeżeli faktycznie chcesz poznać i zrozumieć świat marketingu internetowego potrzebujesz szkolenia krok po kroku, które wprowadzi Cię po kolei w narzędzia i najważniejsze zagadnienia.

    Dzięki temu będziesz mieć pewność, że to, czego się uczysz, jest aktualne i faktycznie potrzebne w firmach. W końcu masz zainwestować w to swój czas więc nie zmarnuj go na jakieś głupoty :)

    To był jeden z powodów, dlaczego powstał program Marketing Masters.

    Przechodząc przygotowany 8-etapowy program, dowiesz się wszystkiego, co jest Ci potrzebne do rozpoczęcia pracy i dodatkowo otrzymasz certyfikat, który potwierdzi Twoje umiejętności.

    Dlatego jeżeli faktycznie chcesz wejść do branży Marketingu Internetowego, już teraz zacznij przerabiać pierwsze lekcje.

    Pamiętaj, że nie jesteś w tym sam/a. Jeżeli będziesz mieć jakiekolwiek pytania to w społeczności na Discordzie czekają na Ciebie mentorzy, którzy chętnie Ci pomogą.

    Teraz czas na twój krok i działanie!





    PS: We wstępie wspominałem o tym, że najlepiej jak nowy pracownik od razu przynosi wartość firmie a nie jest dodatkowym obciążeniem i na to też mamy sposób, ale o tym w następnym materiale.