Co to jest Performance Marketing?

Krzysztof Modrzewski
Performance Marketing
Jan 16, 2024

    Zróbmy reklamę na Facebooku i TikToku, krzyczą jedni. Gdzie tam, lepsze będzie SEO i Google Ads, mówią drudzy. A trzecia grupa wie, że obie drogi mają potencjał, ale dopiero działając w synergii czyt. Performance Marketingu. Czym jest? Kto powinien się nim zainteresować? Jakie korzyści dla biznesu niesie? Na te pytania odpowiedzi znajdziesz w kolejnych akapitach tego tekstu.

    3 kroki do sukcesu w marketingu

    Zróbmy stronę internetową, profil na Facebooku, puśćmy reklamę “pisaną na kolanie” a klienci będą walić drzwiami i oknami.

    Na pewno?

    Czy marketing online w dobie kilkunastu kanałów docierania do klientów jest tak prosty? Czy jeden pracownik w firmie może okiełznać tak wiele ścieżek generowania ruchu, leadów, a w efekcie skutecznie sprzedawać?

    Niestety nie. Szczególnie gdy nie jest do tego przygotowany.

    Performance marketing to nie wróżenie z fusów, działania na oślep i liczenie, że “BĘDZIE DOBRZE”.

    Performance Marketing to sztuka kompromisów, połączona z umiejętnym wykorzystaniem wiedzy oraz narzędzi, co w efekcie daje “efekt śnieżnej kuli” tj. wzrostu w coraz szybszym tempie.

    3 kroki do sukcesu w Performance Marketingu

    Performance Marketing nie jest specjalizacją. Można go raczej porównać do gry zespołowej, do jednej bramki. Cel jest jeden. Zdobyć punkt czyt. sprzedać. Ale metod na sukces jest wiele.

    Możesz obrać taktykę prób i błędów. Obierać taktyki, które są popularne, z których korzysta konkurencja. Ale czy metodyka będzie dopasowana do charakteru Twojej firmy, Twoich celów marketingowych i strategicznych?

    Na to pytanie musisz odpowiedzieć sobie sam. Jedni docierają do klientów na ulicy, wręczając ulotkę, inni robią SEO, inni zaś wiedzą, że zanim wybiorą kanał dotarcia, najpierw sprawdzą, który z nich najszybciej doprowadzi ich do celu.

    Z czego składa się Performance Marketing?

    Z 3 elementów:

    1. Pozyskiwanie ruchu

    Przemyślane strategie reklamowe pomogą Ci wprowadzić produkt na rynek, lepiej go promować, uwzględniać potrzeby i zachowania klientów. Ścieżka docelowo powinna obejmować wszystko, co musisz wiedzieć i zrobić, by klient trafił na Twoją stronę.

    Poznaj niektóre z możliwości:

    • Skuteczne działania reklamowe w Google Ads
    • Reklamy w social media (Facebook, Instagram, LinkedIn, TikTok)
    • Kampanie e-mail marketingowe
    • Efektywnie kanały social media
    • Działania z influencerami
    • SEO i content marketing

    Które wybrać?

    Te, które pomogą Ci najszybciej trafić do Twojej grupy docelowej.

    2. Przygotowanie zaplecza technicznego

    Kanały wybrane? Klikasz, działasz, a efektów nadal nie ma? A czy analizujesz efektywność swoich działań, czy działasz na ślepo?

    Działania marketingowe muszą być mierzone. Inaczej przepalasz budżet.
    Jak to mawiał Albert Einstein “Szaleństwem jest robić wciąż to samo i oczekiwać różnych rezultatów”.
    A bez pomiarów, nigdy nie dowiesz się, czy zapętlona kampania wpisuje się w obrany cel marketingowy.

    Jak mierzyć dane?

    Musisz wiedzieć jak:

    • Działają narzędzia analityczne i marketingowe
    • Zaudytować swoją warstwę danych (data layer)
    • Zaimplementować Google Analytics 4 [GA4]
    • Korzystać z Google Tag Managera, jednego z najważniejszych narzędzi w performance marketingu
    • Poprawnie przygotować technicznie swoją firmę
    • Implementować skrypty marketingowe
    • Tworzyć specyfikacje dla działu IT

    3. Analiza danych

    „Jeśli czegoś nie umiesz zmierzyć, nie dasz rady tego poprawić”. Ścieżka analizy danych pozwoli Ci opanować umiejętności korzystania z narzędzi analitycznych

    Po co? Odpowiedź jest prosta. Po to byś wiedział jak:

    • Wyznaczyć cele i KPI kampanii
    • Poznać wskaźniki rentowności inwestycji (ROI, ROAS, ERS itp.)
    • Tworzyć raporty
    • Efektywnie korzystać i raportować z pomocą narzędzi np. GA4 (Google Analytics 4)
    • Analizować dane
    • Poznać sposoby interpretowania raportów i zestawień

    Performance Marketing - Kogo to działka w firmie?

    • Junior ds. marketingu online
    • Specjalista ds. marketingu online
    • Analityk
    • Lider zespołu
    • Brand Manager
    • Właściciel firmy / zarząd firmy

    Kolejność niech Cię nie zmyli. Performance Marketing to “działka”, która powinna zainteresować nie tylko wchodzącego na rynek czyt. nowego pracownika/juniora, ale każdego, kto odpowiada za wyniki w “kominie” marketingowym danej firmy.

    Podsumowanie

    Zastanawiasz się jak to wszystko połączyć? Jak wybrać kanał, przygotować zaplecze, stworzyć przestrzeń analityczną i wdrożyć w firmie? To mit, że trzeba wydać tysiące $$$, by zyskać aktualną wiedzę marketingową.

    Zebraliśmy ją dla Ciebie w jednym miejscu. Chcesz dowiedzieć się więcej?

    Kliknij w link Kurs Performance Marketing i wejdź do kopalni wiedzy i rozwiązań stosowanych w Performance Marketingu, które wzniosą na wyżyny skuteczność Twoich działań promocyjnych.