Co powinienem umieć, aby zacząć pracę w Marketingu Internetowym?
Oczywiście, zaczynając pracę w branży Digital Marketingu można “nic nie umieć” i wszystkiego nauczyć się już w firmie czy to od kolegów i koleżanek czy to na szkoleniach dla nowych pracowników. Każdy kto jednak szukał pracy i nie miał żadnego doświadczenia ani umiejętności wie jak ciężko jest gdzieś się zahaczyć. Nawet jeżeli nie ma się żadnych oczekiwań finansowych to przekonanie do siebie zespołu rekruterów będzie ciężkim zadaniem, zwłaszcza jeżeli na jedno miejsce jest co najmniej kilku kandydatów.
Dlatego warto odpowiednio wcześniej się przygotować.
Oczywiście, ciężko jest przeskoczyć problem braku doświadczenia (chociaż i na to są pewne obejścia) to możesz już teraz zdobyć odpowiednie umiejętności do pracy w branży marketingu internetowego.
Dzięki temu z jednej strony wyróżnisz się na rynku pracy i łatwiej będzie ją w ogóle dostać, a z drugiej nikt nie będzie musiał od samego początku ciągnąć cię za rękę, czy, mówiąc kolokwialnie, niańczyć, tylko w miarę od razu będziesz mógł/a zacząć pracować samodzielnie.
To od czego zacząć? Czego się uczyć?
Poznaj narzędzia marketingowe
Nie ważne czy będziesz zajmować się reklamą w Google Ads, kampaniami w Meta, prowadzeniem social mediów, copywriterem czy menadżerem e-commerce - w każdej roli przyda Ci się wiedza o tym jakie mamy możliwości reklamowania się w internecie oraz to jak działają poszczególne systemy takie jak chociażby Google Ads, Facebook Ads Menedżer, narzędzia do email marketingu lub rozwiązania wykorzystywane w SEO.
Jeżeli planujesz pracować na stanowisku specjalisty od reklamy to oczywiste, że musisz to wiedzieć, ale nawet nie mając bezpośredniej styczności z reklamą będziesz z takimi osobami współpracować i dobrze wtedy wiedzieć jakie są możliwości i co możecie wspólnie osiągnąć.
Możesz się tego nauczyć już teraz przechodząc całą ścieżkę Pozyskiwania ruchu - przejdź do platformy i sprawdź jakie umiejętności opanujesz, albo od razu zacznij za darmo kurs wprowadzający (wystarczy tylko się zarejestrować).
Słowa kluczowe związane z tymi zagadnieniami to między innymi: google ads, facebook ads, meta ads, social media, performance marketing, email marketing, seo, content marketing, reklama cpc.
Zaprzyjaźnij się z Google Analytics 4 i Looker Studio
Każdy kto podejmuje jakieś decyzje w firmie powinien nie tylko mieć dostęp do odpowiedniego raportu ale przede wszystkim go rozumieć i potrafić również samodzielnie sprawdzić potrzebne informacje w narzędziu Google Analytics 4. Jest to główne narzędzie do analityki w większości organizacji a mimo to większość pracowników nie wie jak z niego w praktyce korzystać. Dlatego ucząc się co to jest analityka i jak wykorzystać dane w biznesie oraz to jak używać interfejsu narzędzi do tworzenia raportów da Ci niesamowitą przewagę konkurencyjną i powoli podejmować decyzje oparte na danych (czyli być, jak to się ładnie mówi, Data-Driven).
Pamiętaj, że samo opanowanie narzędzi to jedno, ale musisz jeszcze rozumieć dane i wiedzieć jak je poprawnie interpretować.
Dlatego zachęcamy Cię gorąco do przejścia ścieżki Analiza Danych, ponieważ nie tylko przećwiczysz korzystanie z Google Analytics 4, ale również nauczysz się tworzyć raporty w Looker Studio a te wszystkie metryki i wymiary przestaną być dla Ciebie jakąś tajemnicą.
Nie musisz mieć swojej strony internetowej ani setki użytkowników. Już teraz możesz zacząć naukę w tym miejscu.
Słowa kluczowe związane z tymi zagadnieniami to między innymi: google analytics, ga4, looker studio, analiza danych, atrybucja, raporty eksploracji.
Zdobądź techniczne umiejętności
Tak jak znajomość narzędzi marketingowych czy analitycznych jest w miarę powszechna w branży, tak już zagadnienia techniczne są znacznie mniej popularne, a jednak tak samo ważne. Ktoś musi w końcu w firmie zajmować się potrzebnymi implementacjami, ustawieniami i kodami. Ok - zazwyczaj od tego są programiści, ale ktoś wiedzieć jak im wytłumaczyć co i jak mają zaprogramować, ktoś musi umieć sprawdzić czy to co zostało wdrożone działa poprawnie i w końcu ktoś też powinien dbać o odpowiednie ustawienia samych narzędzi. I takich osób bardzo na rynku brakuje.
Dlatego warto się tego nauczyć. I spokojnie, nie trzeba do tego być poliglotą programowania, uczyć się wielu różnych języków kodowania, mieć ścisłego umysłu i kochać matematyki - wystarczy trochę zacięcia technicznego i odpowiednio przygotowane materiały szkoleniowe.
A takie znajdziesz w ścieżce Przygotowania technicznego. W czasie przechodzania poszczeólnych kursów nie tylko nauczysz się korzystać z takich narzędzi jak Chrome Dev Tools, Google Tag Manager ale również dowiesz się jak poprawnie skonfigurować najpopularniejsze systemy z których korzysta się w marketingu internetowym. Naukę możesz zacząć już teraz zaczynając od darmowego wprowadzania.
Słowa kluczowe związane z tymi zagadnieniami to między innymi: chrome dev tools, warstwa danych, data layer, google tag manager, gtm, pliki produktowe, specyfikacja ecommerce.
Czy warto robić certyfikaty?
Zdecydowanie tak, ponieważ zdobyte przez Ciebie certyfikaty potwierdzą, że mimo braku doświadczenia poświęciłeś, poświęciłaś swój czas, przeszedłeś, przeszłaś odpowiednie szkolenia i opanowałeś/aś nowe zagadnienia na tyle, że udało Ci się zdać egzaminy. Tak, najważniejsze są te certyfikaty, które wymagają zdania egzaminów. Samo potwierdzenie obecności na jakiś zajęciach to za mało.
Dlatego certyfikaty Google i Meta, które wymagają zdania przygotowanych testów są znane i cenione na rynku pracy.
Ale to nie wszystkie ważne odznaczenia jakie możesz zdobyć.
Przechodząc program Marketing Masters i zaliczając egzamin również otrzymujesz certyfikat, który potwierdza zdobyte przez Ciebie umiejętności w obszarach pozyskiwania ruchu, analizy danych i przygotowania technicznego. Dodatkowo, pokazuje on również twoją determinację i sumienność, ponieważ, aby podejść do egzaminu trzeba zrealizować przygotowany program a to jest ponad 40 godzin intensywnej nauki.
Dlatego im szybciej zaczniesz, tym szybciej osiągniesz swój cel!
Na koniec.. warto mieć jeszcze plan działania, plan marketingowy
Szukając pracy, czy zaczynając nową pracę warto zacząć od poznania firmy oraz wniesienia wartości czyli zrealizowania planu marketingowego. Pozwoli Ci to na pokazanie się od najlepszej strony i zrobienie najlepszego pierwszego wrażenia.
Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej to zapraszamy do konkretnego wpisu na ten tema, który znajdziesz tutaj.