Analiza danych w marketingu

Krzysztof Modrzewski
Performance Marketing
Jan 15, 2024

    Jeśli czegoś nie umiesz zmierzyć, nie dasz rady tego poprawić

    Inżynieria wsteczna jest używana od lat. Dlaczego? Ponieważ pozwala na dokładne zagłębienie się w szczegóły projektu A, by stworzyć projekt B tak samo dobry, lub jeszcze lepszy.
    Analiza dotychczasowych osiągnięć pozwala bowiem znaleźć wąskie gardła, czyt. chochliki, które sabotują uzyskanie lepszych wyników.

    Jak ma się to do marketingu?

    To bardzo proste.

    Dobra analiza danych pozwoli Ci opanować umiejętności korzystania z narzędzi analitycznych, w taki sposób byś zrozumiał związek między skutecznością działań marketingowych a umiejętnością poprawiania ich efektów na podstawie danych.

    Jeśli uważasz, że praca wykonana wczoraj, dziś będzie aktualna, to możesz się zdziwić. Szczególnie w marketingu.

    Przykład:

    Czy wiesz, że kolor i tekst zamieszczony na przycisku w landing page ma wpływ na konwersję?

    Dane z #MKFEST 2015 mówią wprost:

    Współczynnik konwersji na przycisku zależy od tekstu, który się tam znajdzie, a tak wygląda ich efektywność:

    • Kliknij - 15,51% vs Kliknij tutaj - 17,49%

    • Pobierz - 12,01% vs Pobierz teraz - 13,06%

    Różnica niby nie duża, ale ten 1% może oznaczać, jednego zadowolonego klienta więcej, który złoży u Ciebie zamówienie na 10 000 zł i poleci Cię znajomym.

    Analizowanie danych to jedyna droga, by stale się rozwijać.

    Analizuj i nie trać

    Analiza danych często kojarzy się z mozolną pracą w Excelu, nie każdy to lubi. To naturalne. Dzięki Looker Studio lub tworzeniu automatyzacji raportowania zostaje Ci najciekawsze zajęcie - analiza.

    Dzięki temu nie tylko zwiększysz efektywność kampanii, ale również mniej stracisz na ich przygotowaniu.

    Wyobraź sobie sytuację, w której uruchamiasz kampanię Google Ads przed świętami Bożego Narodzenia. Budżet ustalony, można działać.

    Pamiętaj jednak, że wysoki budżet to nie wszystko, bo możesz go szybko przepalić.

    Dzięki analizie danych z lat poprzednich jesteś w stanie wyznaczyć okres zakupów świątecznych i w ten sposób zintensyfikować nakłady finansowe na reklamy w “najgorętszym okresie”.

    Może i jest to dość prosty przykład, ale takich “dopalaczy” efektywności jest o wiele więcej, a bez analizowania danych nawet się o nich nie dowiesz.

    Jak analizować dane?

    Co musisz wiedzieć o analizie danych?

    Przede wszystkim to jak:

    • Wyznaczyć cele i KPI kampanii
    • Określać wskaźniki rentowności inwestycji (ROI, ROAS, ERS itp.)
    • Tworzyć raporty w Looker Studio
    • Korzystać i raportować w Google Analytics 4
    • Analizować dane w Google Cloud Platform
    • Interpretować raporty i zestawienia
    • Korzystać z BigQuery
    • Zachowuje się klient (mapa podróży klienta, persona, jak budować ofertę wartości, kiedy i jak robić promocje)

    Podsumowanie

    Można tu znaleźć analogię do korzystania z mikroskopu w badaniu ludzkiego ciała.

    Właściwe przygotowanie mikroskopu czyt. przygotowanie techniczne pozwoli Ci dostrzec o wiele więcej pod mikroskopem czyt. podczas analizy danych.

    Bez tego nie dowiesz się, jak działa pojedyncza komórka, a przecież ciało składa się właśnie z nich. Chcesz usprawnić działanie całego ciała czyt. marketingu w firmie?

    Skup się na szczególe, by poprawić się w ogóle.

    Chcesz się nauczyć analizować?

    Sprawdź Kurs Performance Marketingu i przejdź krok po kroku ścieżkę analizy danych.


    Rate article

    Rates: 0 Avarage rate: 0